CBS TOV is een school met een vernieuwend onderwijsconcept, het unitonderwijs. Er wordt gewerkt met stamgroep in drie units. De kinderen van de leerjaren 1 tot en met 3 vormen samen Unit 1, de kinderen van de leerjaren 4 t/m 6 vormen samen Unit 2 en de kinderen van de leerjaren 7 en 8 vormen samen Unit 3.
Leerlingen leren op verschillende manieren en in een verschillend tempo. De instructie en het leerstofaanbod kunnen dus per leerling verschillend zijn. Kinderen werken op hun eigen ontwikkelingsniveau. De leerkracht biedt per vak een lesdoel aan. Kinderen die dit doel al beheersen kunnen verder met hun eigen lesdoel. Kinderen die nog niet het doel behaald hebben, oefenen samen met de leerkracht of met klasgenoten verder aan het doel. De instructie wordt gegeven in niveaugroepen. Zo kunnen we inspelen op de onderwijsbehoefte van elk kind.
De voordelen van het werken in Units:
* Groepen kunnen flexibel ingedeeld worden. Hiermee kunnen wij rekening houden met de verschillen tussen leerlingen.
* Kinderen van verschillende leeftijden en met verschillende talenten en eigenschappen werken samen. Zij kunnen veel van elkaar leren.
* Binnen elke Unit zijn verschillende leerkrachten samen verantwoordelijk voor goed onderwijs. Zij maken gebruik van elkaars kwaliteiten. Dit is goed voor het onderwijs en de kinderen.
Leerkrachten stimuleren leerlingen om zelfstandig oplossingen te vinden. De leerkrachten sturen bij en geven ondersteuning. De leerlingen werken op flexibele werkplekken aan allerlei opdrachten. Ze leren om zelf hun tijd te plannen en om alle opdrachten af te maken. De kinderen zijn erg enthousiast over deze manier van werken.
Passend onderwijs is de naam voor de manier waarop onderwijs aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben wordt georganiseerd. Het gaat daarbij om zowel lichte als zware ondersteuning. Voorbeelden zijn extra begeleiding op school, aangepast lesmateriaal, hulpmiddelen of onderwijs op een speciale school. Mocht dat nodig zijn kunnen we hiervoor een arrangement aanvragen. Dit gaat in overleg met externe deskundige(n).